top of page
Helseforsikring.2e16d0ba.fill-1440x590.format-jpeg.jpg

FRISTBRUDDPASIENTER

BEHANDLING AV FRISTBRUDD PASIENTER

Du som har fått en frist for helsehjelp i spesialist- helsetjenesten og ikke har mottatt helsehjelpen innen denne fristen, har rett til å få tilbud ved et annet behandlingssted.

 

Ved fristbrudd vil ditt sykehus ta kontakt med Helfo pasientformidling. De vil finne et tilbud til deg hos en annen behandler dersom du ønsker det. 

 

Vi er en av leverandørene som har avtale med Helfo pasientformidling.

 

Vi har korte ventetider innen alle våre fagområder og kan hjelpe deg som fristbruddpasient med rask tilgang til helsehjelp. Du betaler kun egenandel som ved et offentlig sykehus.

TYPISK BEHANDLINGSFORLØP

01

Henvisning
Fastlegen eller en spesialist sender henvisning til oss. Her blir henvisningen vurdert av et tverrfaglig team. For at du som pasient skal få raskest og best mulig utredning/ behandling er det viktig at fastlegen gjør de nødvendige undersøkelsene og sender oss all informasjon vi trenger om deg.

02

Utredning

Du vil få innkalling til en samtale med en lege, og muligens sammen med en fysioterapeut eller psykolog. Det kreves ingen forberedelser i forkant av undersøkelse. Vi sender ut et smerteskjema på forhånd. Du får deretter et forslag om oppfølging/ behandling. Behandlingstilbudet kan være individuell behandling og oppfølging med en eller flere faggrupper.

04

Behandlinger

Behandlingene vil ofte ha en varighet på 6-12 måneder og er skreddersydd for den individuelle pasienten. Våre leger utformer behandlingen for kronisk smerte basert på disse spørsmålene: Hva forårsaker smerten? Fungerer smertemedisinen? Kan den underliggende årsaken behandles? Kan smerten blokkeres ved kilden? Kan kroppens smertesignal forhindres fra å nå hjernen? Etter å ha utforsket disse spørsmålene, setter vi sette sammen et program basert på tilgjengelige behandlingsalternativer for kronisk smerte. Vi sender ikke pasientene mellom flere klinikker, da vi har alle behandlingsalternativene under ett tak. Leger og andre spesialiteter jobber tett sammen for å gi den best mulige behandlingen og omsorgen for hver eneste pasient. 

05

Oppfølging

Etter oppfølgingen på Oslo Smerteklinikk vil du primært bli fulgt opp av fastlegen din, eventuelt andre i det kommunale hjelpeapparatet. Dette bestemmes etter dine behov, og tilgang på behandlingstilbud i hjemkommunen. Enkelte pasienter har heller ikke behov for behandling, og kan følges videre av fastlege.

Telefon:  +47 481 50 444

Org.nr.: 974 213 400

Besøksadresse: Sørkedalsveien 10D, 0369 Oslo

Copyright 2024 Oslo Smerteklinikk

Nettsider utviklet av Toppvekst

bottom of page